موضوع روز جهانی زبان مادری امسال ( سال ۲۰۱۶) بر کیفیت آموزش، زبان آموزش و نتایجیادگیری تاکید دارد.
هدف از اینانتخاب در واقع تاکید براهمیت زبان مادری در بالا بردن کیفیت تحصیل و تنوع زبانیبه منظور دست یابی به اهداف چشم انداز توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ می باشد.
طبق هدفچهارم برنامه توسعه پایدار، دستور کار سال ۲۰۳۰ بر کیفیت تحصیل عادلانه و یادگیریمادام العمر برای همگان متمرکز شده است تا ن و مردان قادر به کسب مهارتها ودانش لازم برای دستیابی به انچه که آرزو می کنند داشته باشند و از رهگذر آن شرایطلازم برای مشارکت کامل در فعالیتهای اجتماعی را در اختیار بگیرند.
این موضوعبه خصوص برای دختران و ن هچنین اقلیتها، مردم بومی و جمعیت روستایی اهمیتبالاتری دارد. این مسئله در چهارچوب برنامه جامع عملیاتی ۲۰۳۰ یونسکو همچنین نقشهراه برای پیاده کردن دستور کار برنامه جامع۲۰۳۰ بازتاب یافته است تا موجب تشویق بهاستفاده از زبان مادری در تحصیل و یادگیری همچنین ترویج و حمایت ازتنوع زبانی گردد.
چندزبانگی، ضرورتی است غیر قابل اجتناب برای دستیابی به اهداف یاد شده. با توجه بهمسئله رشد، اشتغال و بهداشت و همچنین الگوی مصرف و تولید پایدار و تغییرات شرایطآب و هوایی، چند زبانگی تنها راه دستیابی به کلیت اهداف برنامه جامع ۲۰۳۰ است.
یونسکو سعیدارد تا از طریق حمایت از بارگذاری محتوی محلی بر ارتقا تنوع زبانی در اینترنت،همچنین در مدیا و محصولات اطلاعرسانی تمرکز کند. یونسکو تلاش میکند تا از طریقبرنامه سیستمهای دانش محلی و بومی” اهمیت زبان مادری را بر عرصه عمومی آورده واز این طریق برحفظ و به اشتراک گذاری فرهنگها و دانش بومی که گنجینه غنی از حکمتهستند تاکید میکند.
زبانهایمادری در یک رویکرد چند زبانه اساس و بنیان آموزش با کیفیت بوده و پایه و اساسفرایند توانمندسازی ن و مردان و جوامع آن میباشد. ما باید قدرت زبانهایمادری را درک کرده و به قوی شدن آن کمک کنیم تا مطمئن شویم هیچ کس از حق برخورداریاز یک آینده عادلانه و پایدار محروم نشود.
درباره این سایت